Program
Životopis
Co jsem řekl a napsal
Můj diář
Ptáte se - a já odpovídám
Fotogalerie
Odkazy
Kontakt
 

Kolik budeme platit za televizi?

Pondělní komentáře se z velké části dotkly problematiky zvyšování (či nezvyšování) koncesionářských poplatků. V České televizi navíc běží kampaň za zvýšení těchto poplatků. Téma reklamy a výše poplatků ve veřejnoprávní televizi už bylo zmíněno v nejedné hodnotné knize či odborné práci. Nechci svým příspěvkem zvyšovat počet veřejně známých a neustále se opakujících argumentů, ale cítím, že v této otázce je třeba, aby zazněl jasný názor.
Křesťanští demokraté v této chvíli mají představu, že koncesionářské poplatky budou navýšeny podle návrhu vlády o dvacet korun, ale nezvětší se reklamní čas v ČT – tedy zůstane zachována hranice 1%.
Co nás vede k tomuto názoru? Zvýšení poplatků za vysílání je nutné. Nevyhneme se skutečnosti, že celých sedm let se tato částka neměnila, ale že se měnily všechny ostatní ceny. Když už ne jinak, tak je zvedala inflace. A pak se nesmíme divit, že se přemýšlí o vypuštění některých pořadů. A není možné zvýšit reklamní čas a tím nechat poplatky ve stejné výši, popřípadě je zrušit? To je současná námitka opozice z řad komunistů. A tady si musíme říci, že to možné není. Pokud by se totiž staly peníze z reklamy pro televizi významnou položkou, byla by televize závislou na hlavních inzerentech. Přestala by plnit to, co jí ukládá zákon a co se obvykle nazývá veřejnoprávní službou a přes veškeré deklarace by prostě musela v některých případech upravovat svůj názor, neboť „kdo platí ten poručí“. Existuje i druhý pól této debaty o reklamě. Britská BBC totiž reklamu vůbec nemá a je tedy plně závislá na tom, jaký veřejnoprávní servis poskytuje. Musíme si však uvědomit, že v tomto jednoduchém modelu srovnání naší země a Spojeného království poněkud kulhá. Každá ze zemí má nějakou historii médií a to velmi odlišnou, když už ne z jiného důvodu, tak z toho, že komunistický režim tu na čtyřicet let nastolil velmi nenormální, mnohdy normalizační a totalitní praktiky. V současné době tedy existuje obava, že zákaz reklamy pro ČT by vedl k velkým problémům na trhu s reklamou a že by mohlo dojít do jisté míry k monopolizaci tohoto odvětví.
Věřím, že Sněmovna najde správný systém financování naší televize a rozhodně tím debata neskončí. Čeká nás totiž digitalizace televize a existují i názory, že veřejnoprávní média jsou obecně v krizi a nejsou potřeba. Teď se však musíme zaměřit na aktuální otázky a situaci v ČT stabilizovat.

Jaromír Talíř

předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL a Stálé komise pro sdělovací prostředky

 

Zpět

 
Hlavní stránka web KDU - ÈSL www.talir.cz